Gå direkt till innehåll
Varannan svensk är känsloätare

Pressmeddelande -

Varannan svensk är känsloätare

Fler än varannan svensk har tagit till mat för att hantera negativa känslor, det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna. Vanligast är att äta för att man är uttråkad eller ledsen men många har också tagit till mat för att lindra känslan av stress, ensamhet och oro. Knappt hälften uppger att maten hjälpt dem överkomma de negativa känslorna.

I Sifo-undersökningen uppger mer än hälften (56%) av svenskarna att de någon gång har tagit till mat för att hantera negativa känslor. Den vanligaste anledningen har varit att man är uttråkad (44%), följt av ledsamhet (27%), stress (22%) och ensamhet (21%).

Det är framför allt kvinnor som har använt mat för att hantera negativa känslor. Sju av tio kvinnor (71%) uppger att de någon gång gjort det – bland männen är det endast fyra av tio (42%). Undersökningen visar vidare att fler unga personer än äldre har tagit till mat för att lindra negativa känslor. I åldrarna 16–34 år svarar sju av tio (69%) att de någon gång gjort det, vilket kan jämföras med åldersgruppen 56–79 år där knappt fyra av tio (37%) svarar att de gjort det.

På frågan om man anser att maten lindrat de negativa känslorna svarar flest (47%) nej. Fler kvinnor (49%) än män (42%) uppger det. För två av fem (40%) hjälpte maten något.

- God mat gör att du känner dig glad, avslappnad och tillfredsställd - därför är det en snabb och väldigt tacksam lösning för den som känner sig ledsen eller stressad. Men om man hela tiden tar till mat som lösning är det lätt att missa vad det verkliga problemet är. Man bör därför ta sig tid och reflektera över orsaken vilket kan skapa en större medvetenhet, och som i sin tur kan göra det lättare att begränsa detta beteende, säger Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna.

    Från undersökningen:

    Förutom för att stilla hunger, har du tagit till mat på grund av något av följande?

    Ja, när jag varit uttråkad 44%

    Ja, när jag varit ledsen 27%

    Ja, när jag känt mig stressad 22%

    Ja, när jag känt mig ensam 21%

    Ja, när jag känt mig orolig 16%

    Ja, när jag känt mig rädd 3%

    Ja, när jag känt mig arg 4%

    Nej, inget av ovan 39%

    Tagit till mat för att dämpa något 56%

    Bas 1 033

    När du gjorde det, kände du att maten hjälpte dig att lindra/ta bort den negativa känslan/känslorna?

    Ja, helt och hållet 2%

    Ja, till viss del 40%

    Nej, inte egentligen 47%

    Nej, inte alls 8%

    Bas 582

    Kontakt   

    Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62      

    Om undersökningen   

    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 25 augusti - 29 augusti 2022. Totalt intervjuades 1033 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

    Om ViktVäktarna
    ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Ämnen

    Kategorier


    Om ViktVäktarna
    ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Presskontakt

    Karin Nileskog

    Karin Nileskog

    Kost & Utbildningsansvarig Kost & Utbildning 076-7826162

    Om ViktVäktarna

    ViktVäktarna, internationellt kallat WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    ViktVäktarna
    Hyllie Boulevard 17
    215 32 Malmö
    Sweden