Gå direkt till innehåll
Varannan föredrar fett framför lätt

Pressmeddelande -

Varannan föredrar fett framför lätt

Nästan varannan svensk känner att det viktigt eller väldigt viktigt att inkludera fullfeta varor som grädde, smör och Crème Fraiche i sin kost. Endast 15 procent uppger att det inte alls är viktigt. Grädde och ost är de produkter som flest föredrar fullfeta. Det visar en ny SIFO-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna.

På frågan ”Hur viktigt är det för dig att inkludera fullfeta varor som grädde, smör och Crème Fraiche i din kost?” svarar 48 procent av svenskarna att det är viktigt eller väldigt viktigt. Grädde är den produkt som vi tycker är viktigast som fullfet – 60 procent av svenskarna uppger detta. Näst viktigast är ost (51 %) och Crème Fraiche (45 %). När det gäller smörgåspålägg och mejeriprodukter som fil, mjölk och yoghurt är det inte lika viktigt.

– En generös skvätt vispgrädde eller ett par matskedar Crème Fraiche i till exempel en sås kan göra underverk för smaken. Den som sen vill eller behöver gå ner i vikt tar bara lite mindre sås än om man använt en magrare variant. Det är individuellt vad man väljer att prioritera, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

Det är framförallt de yngre som föredrar fullfeta varor framför lightversionerna – 50 procent i åldern 15-34 uppger detta jämfört med 44 procent av dem i åldern 56-79.

Från undersökningen:

  • 13 % tycker att det är väldigt viktigt att inkludera fullfeta varor i sin kost
  • 35 % tycker att det är viktigt att inkludera fullfeta varor i sin kost
  • 60 % föredrar fullfet grädde medan 6 % föredrar lättgrädde
  • 51 % föredrar fullfet ost medan 5 % föredrar lättost
  • 45 % föredrar fullfet Crème Fraiche medan 24 % föredrar lätt-crème fraiche
  • 33 % föredrar fullfet fil/mjölk/yoghurt medan 20 % föredrar lättfil/lättmjölk/lättyoghurt
  • 32 % föredrar fullfeta (övriga) smörgåspålägg medan 6 % föredrar lättpålägg

Ämnen

Taggar


Kontakt:

Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62

Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av ViktVäktarna under september 2014 genom internetintervjuer. Undersökningen ger ett representativt urval bland kvinnor och män i åldern 15-79 år. Sammanlagt 1023 svenskar deltog.

Om ViktVäktarna:

I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Kostprogrammet bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se

Relaterat material

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö