Gå direkt till innehåll
Var tredje överstiger rekommenderad köttkonsumtion

Pressmeddelande -

Var tredje överstiger rekommenderad köttkonsumtion

Trettio procent av svenskarna överskrider Livsmedelverkets rekommendationer om ett maxintag på 500 gram rött kött i veckan, det visar en undersökning från Sifo/WW ViktVäktarna. Betydligt fler män än kvinnor äter mer kött än de borde. Samtidigt har drygt var fjärde person i Sverige minskat konsumtionen av kött och chark det senaste året.

När WW ViktVäktarna låter Sifo undersöka hur mycket rött kött – det vill säga kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt – som svenskarna äter varje vecka så framkommer att nära var tredje (30%) person äter mer än maxintaget på 500 gram som Livsmedelsverket rekommenderar. 38 procent av männen jämfört med 21 procent av kvinnorna uppger detta. Jämför man åldrarna så är det flest i åldern 35-55 som äter för mycket kött; 38 procent jämfört med 21% av de som är 56-79 år och 29% av de som är 16-34 år gamla. 93 procent av svenskarna äter kött varje vecka.

– Det är glädjande att se en positiv trend mot en mer medveten konsumtion av kött, samtidigt är det viktigt att de som ligger över maxgränsen förstår att detta kan medföra vissa hälsorisker. Man kan äta kött flera gånger i veckan, men då är det viktigt att tänka på mängden. Ett bra sätt att minska på mängden utan att det märks är att t. ex. dryga ut köttfärssåsen med rivna morötter eller linser, fylla köttgrytan med mycket rotfrukter o.s.v. Att se det röda köttet som ett tillbehör istället för en huvudingrediens är en bra start, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

    Drygt var fjärde har minskat intaget
    Trots att många svenskar äter för mycket rött kött varje vecka så visar samma undersökning att drygt var fjärde (28%) tvärtom har dragit ner på sin köttkonsumtion det senaste året. Detta är tydligast i åldersgruppen 56–79 år där 34 procent minskat på köttintaget, jämfört med åldersgrupperna 35–55 år (24%) och 18–34 år (24%). Något fler kvinnor (29%) än män (27%) äter mindre kött nu än de gjorde förra året.

    På frågan vad svenskarna oftast ersätter chark och rött kött med svarar flest fågel (52%), fisk (50%) och grönsaker (39%). Baljväxter (26%) och veganska substitut som sojafärs och quorn (21%) är andra populära alternativ till det röda köttet.

    Kontakt   
    Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62   
    Ulrika Ennen, vd på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74  

    Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 januari-2 februari 2022. Totalt intervjuades 1055 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

    Om WW ViktVäktarna    
    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Ämnen

    Kategorier


    Om WW ViktVäktarna
    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Presskontakt

    Karin Nileskog

    Karin Nileskog

    Kost & Utbildningsansvarig Kost & Utbildning 076-7826162

    Relaterat innehåll

    Om ViktVäktarna

    ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    ViktVäktarna
    Hyllie Boulevard 17
    215 32 Malmö
    Sweden