Gå direkt till innehåll
Karin Nileskog, kost- och utbildningsansvarig på ViktVäktarna.
Karin Nileskog, kost- och utbildningsansvarig på ViktVäktarna.

Pressmeddelande -

Svenska ViktVäktarna firar 45 år

Då: strikta menyer baserade på ett kaloritänk. Nu: holistiskt hälsotänk som tillåter allt – men inte alltid. Den 21 juni firar ViktVäktarna 45 år på den svenska marknaden.

ViktVäktarnas verksamhet startade vid Sveriges tågräls. Lena Arvidsson, en av grundarna till svenska ViktVäktarna, satte sig på tåget från Malmö varje morgon och öppnade upp möten längst vägen. Nya möten initierades längre och längre norrut och 1974 startades de första mötena i Göteborg och Stockholm.

Mötena och coacherna utgör fortfarande en väsentlig del av verksamheten – däremot har programmet förändrats radikalt sedan starten i början på sjuttiotalet. Vid starten var reglerna strikta kring vilken typ av mat som var tillåten och ej. Lever stod på menyn en gång i veckan och både potatis och grovt bröd var förbjudet.

– Idag tänker vi mycket mindre kaloristyrt – vi hjälper våra medlemmar att landa i en hälsosam och hållbar livsstil där det handlar mycket om att vara försiktig med socker och mättat fett. Utvecklingen av ViktVäktarnas program står aldrig still utan ska hela tiden reflektera det senaste inom vetenskapen, säger Karin Nileskog, kost- och utbildningsansvarig på ViktVäktarna.

Den stora förändringen kom med lanseringen av Framgångssignal 1997 då maten delades upp i tre kategorier: grönt, gult och rött som senare banade vägen för POINTS-programmen. Nu fick all mat sin egen ”valuta” och medlemmarna tilläts äta och dricka vad de ville utifrån sin egen ”budget”. Nyheten att den gröna kategorin blev ”gratis” och att det inte längre fanns några förbud togs emot positivt och lockade alltfler medlemmar.

2010 kom ProPoints-programmet som något år efter kompletterandes med en app vilket underlättade mat- och dryckesintaget ytterligare för ViktVäktarnas medlemmar. 2016 lanserades SmartPoints, det nuvarande programmet, där livsmedlen inte bara värderas utifrån kalorier utan främst utifrån hur hälsosamma de är. Det nya programmet gynnar därmed inte bara vikten utan även välmåendet.

Idag har ViktVäktarnas verksamhet breddats till att även erbjuda träningsresor, en podcast, olika varor via en webbshop samt en matkasse för alla som behöver hjälp att planera sina måltider.

Kontakt: 

Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Ämnen


I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Programmet Mat & Motion med SmartPoints bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se

Relaterat material

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö