Gå direkt till innehåll
Skräpmaten som ökat under pandemin

Pressmeddelande -

Skräpmaten som ökat under pandemin

36 procent av svenskarna har ökat sitt intag av olika skräpmatsprodukter sedan covid-19 bröt ut, det visar en färsk Sifo-undersökning på uppdrag av WW ViktVäktarna. Det är intaget av godis samt kakor och bakverk som ökat mest. Även chips och snabbmat som pizza och hamburgare har konsumerats mer nu än innan pandemin. Den negativa hälsotrenden är tydligast bland kvinnor och unga.

WW ViktVäktarna har låtit Sifo undersöka om och hur mycket intaget av olika näringsfattiga livsmedel ökat sedan pandemin bröt ut. Resultatet visar att 36 procent av svenskarna äter mer skräpmat nu än innan covid-19 bröt ut. Flest (14 %) uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu och nästan lika många (13%) äter mer chips och snacks. Drygt var tionde (12 %) äter snabbmat som pizza och hamburgare mer frekvent.

Samma undersökning visar att 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret. 40 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger detta. 17 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

- Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Främst unga och kvinnor
Fler kvinnor (41 %) än män (32 %) har ätit mer skräpmat sedan pandemin bröt ut. Kvinnorna har ökat intaget av kakor och bakverk medan männen främst äter mer chips och andra snacks. Jämför man åldersgrupperna framgår att de yngre i mycket större utsträckning ökat intaget av olika skärpmatsprodukter. 49 procent av svenskarna i åldrarna 16–35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av de som är 56–79 år.

Från undersökningen:
Vad av följande har du ätit mer av sedan covid-19 bröt ut i Sverige i mars 2020? (flerval ok)
Godis 14%
Kakor/bakverk 14%
Chips/snacks 13%
Snabbmat som pizza och hamburgare 12%
Alkohol 8%
Läsk 8%
Glass 7%
Annat 5%
Inget av ovan 55%
Vej ej 6%
Summering produkter (ej annat) 36%
Summering produkter (inklusive annat) 40%
Bas: 1082

Kontakt
KarinNileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna,karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62
UlrikaEnnen, VD på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 11–15 mars 2021. Totalt intervjuades 1082 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Om WWViktVäktarna
WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW,tidigareWeightWatchers, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WWViktVäktarnasmedlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapacommunitiesoch en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WWViktVäktarnaoch vår syn på en hälsosam livsstil, besökwww.ViktVäktarna.se

Ämnen


WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Relaterade nyheter

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö