Gå direkt till innehåll
Pop mest poppis under träning

Pressmeddelande -

Pop mest poppis under träning

Sex av tio svenskar lyssnar helst på popmusik när de tränar, det visar en ny Sifo-undersökning genomförd av WW ViktVäktarna. Samtidigt skiljer sig musikstilarna mellan män och kvinnor då de förstnämnda föredrar rock under träningspasset. Undersökningen visar vidare att varannan svensk lyssnar på musik vid nästan varje motionstillfälle. 

Många svenskar sätter gärna på musik samtidigt som de tränar. Enligt en ny Sifo-undersökning, genomförd av WW ViktVäktarna är pop (58%) den mest populära musikgenren under ett träningspass. Smaken skiljer sig däremot mellan män och kvinnor: sju av tio kvinnor (69%) lyssnar på pop medan varannan man (51%) föredrar rock.

–Musik i samband med träning kan skapa en förbättrad sinnesstämning. Genrer som pop och rock är väldigt uppiggande vilket kan öka motivationen och prestationen under träningspasset, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

På frågan "Hur ofta lyssnar du på musik när du tränar?" svarar nästan hälften (46%) av respondenterna att de gör det varje eller nästan varje gång. Intresset för att lyssna på musik vid träning är som störst i åldersgruppen 16–34 år (66%). Det kan jämföras med åldersgruppen 56–79 år där bara 26 procent sätter på musik när de motionerar.

Efter pop (58%) och rock/heavy metal (39%) är det flest som föredrar house/electro (26%). Musikstilar med ett något lugnare tempo däremot, såsom jazz (5%), reggae och klassiskt (3%), är inte lika populära bland svenskarna. 

Från undersökningen: 

Vilken typ av musik lyssnar du helst på under träning? 
Pop 58%  
Rock/heavy metal 39%  
House/electro 26%  
Hip hop 13%  
Rnb/soul 12%  
Country 8%  
Jazz/blues 5%  
Reggae 4%  
Klassiskt 3%  
Vet ej 11%  

Hur ofta lyssnar du på musik när du tränar? 
Varje gång/nästan varje gång 46%  
Varje gång 23%  
Nästan varje gång 23%  
Ibland 21%  
Aldrig 18%  
Sällan 13%  
Vet ej 3%   

Kontakt        
Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62        
Ulrika Ennen, vd på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74      

Om undersökningen    
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 januari–2 februari 2022. Totalt intervjuades 1055 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.   

Ämnen

Kategorier


WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö