Gå direkt till innehåll
Ny undersökning: 7 av 10 föredrar klassisk semla

Pressmeddelande -

Ny undersökning: 7 av 10 föredrar klassisk semla

Varje år lanseras nya tolkningar av semlan. Men enligt en ny undersökning från WW ViktVäktarna/Sifo väljer 71 procent av svenskarna helst en klassisk variant av bakverket. Det är fler män och personer i medelåldern som tycker mest om den traditionella semlan. Samtidigt visar samma undersökning att mandelmassan är den ingrediens som flest kan tänka sig byta ut eller ta bort helt.

Den 1 mars är det dags för fettisdagen och många svenskar kommer att frossa i semlor. Men trots att det år efter år lanseras nya varianter av bakverket visar det sig att de flesta föredrar den traditionella versionen. Enligt en ny Sifo-undersökning från WW ViktVäktarna svarar 71 procent att de föredrar en klassisk semla med ingredienserna grädde, mandelmassa och florsocker på locket. Fler män (76%) än kvinnor (66%) och fler i åldersgruppen 35–55 år (74%) än de i åldersgruppen 16–34 år (68%) väljer helst en vanlig semla.

På frågan vad på semlan man kan tänka sig byta ut eller ta bort svarar 26 procent mandelmassan. Även här skiljer sig svaren bland åldersgrupperna. Nästan varannan (44%) i åldersgruppen 16–34 år ratar mandelmassan jämfört med 9 procent av de i åldersgruppen 56–79 år. Därefter är det flest som kan tänka sig välja bort florsockret (19%) tätt följt av grädden (11%). Bara 7 procent kan tänka sig att utesluta brödet.

– Även om smaken skiljer sig något så kan vi konstatera att svenskarna älskar sin semla klassisk. Att äta en riktigt klassisk semla är dock något alla kan unna sig, problemet uppstår först när vi äter det för ofta. Om man vill ha en lite snällare variant kan man byta ut vispgrädden mot mellangrädde och kanske dra ner lite på mängden mandelmassa. Det är gott, enkelt och smakar minst lika gott som den från konditoriet, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Från undersökningen:

Hur vill du helst äta din semla?
Klassisk: med grädde, mandelmassa och florsocker på locket 71%
Klassisk men med het vägg (varm mjölk) 9%
I någon kreativ utformning, exempelvis som semmelwrap 3%
Inget av ovan 4%
Jag äter inte semlor 13%
Bas 1055

Vad på semlan vill eller kan du tänka dig att byta ut mot en annan ingrediens, alternativt ta bort helt?
Brödet 7%
Grädden 11%
Mandelmassan 26%
Florsockret 19%
Inget 49%
Bas 915

Kontakt     
Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62     
Ulrika Ennen, vd på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74   

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 januari–2 februari 2022. Totalt intervjuades 1055 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Ämnen

Kategorier


WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Relaterat innehåll

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö
Sweden