Gå direkt till innehåll
Drygt en av fyra (28%) svenskar uppger att de avstått från sociala sammanhang på grund av deras negativa kroppssyn.
Drygt en av fyra (28%) svenskar uppger att de avstått från sociala sammanhang på grund av deras negativa kroppssyn.

Pressmeddelande -

Negativ kroppssyn begränsar var fjärdes vardag

Drygt en av fyra (28%) svenskar uppger att de avstått från sociala sammanhang på grund av deras negativa kroppssyn, det visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av WW ViktVäktarna. Vanligast är att avstå från att bada eller duscha på offentliga badplatser/badhus samt att ha sex eller vara intim med en annan person – och det är oftast på grund av att man känner sig för överviktig.

Undersökningen visar att fler kvinnor än män har en negativ syn på sin kropp – en av tre (34%) uppger att kroppssynen fått dem att avstå från sociala sammanhang, jämfört med knappt var fjärde man (22%). Betydligt fler kvinnor (65%) än män (45%) uppger också att de avstår från sociala aktiviteter på grund av att de känner sig överviktiga. Däremot är det fler män (32%) än kvinnor (12%) som avstår från olika aktiviteter för att de känner sig för otränade.

Unga överrepresenterade
Undersökningen visar också på stora skillnader mellan åldersgrupperna. 40 procent i den yngsta åldersgruppen (16–34 år) har någon gång avstått sociala sammanhang på grund av sin kroppssyn, jämfört med endast 16 procent av 56–79-åringarna.

17 procent av de unga uppger dessutom att de avstått från att ha en intim relation på grund av sin kroppssyn och 14 procent svarar att de har stannat hemma från en fest av samma anledning.

– Ingen ska känna att de behöver avstå från vardagliga sammanhang på grund av sin kroppssyn. Men i en tid präglad av sociala medier och snedvridna kroppsideal är det ibland svårt att sluta jämföra sig med andra. Försök att tänka på hälsan framför allt och acceptera att alla är olika – även våra kroppar, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

    Aktiviteterna svenskarna avstår från på grund av negativ kroppssyn:
    Bada eller duscha på offentliga badplatser/badhus (19%)
    Ha sex/vara intim med en annan person (12%)
    Gå på fest eller andra sociala sammanhang (8%)
    Gå på date (8%)
    Skaffat partner (7%)
    Hållit tal eller annat uppträdande (4%)
    Skaffat vänner (3%)
    Sökt ett jobb (2%)

    Anledningarna till att de avstått:
    Man känner sig för överviktig (57%)
    Man känner sig för otränad: (20%)

    Kontakt
    Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62

    Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 25 augusti - 29 augusti 2022. Totalt intervjuades 1033 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

    Om WW ViktVäktarna    
    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Ämnen

    Kategorier


    Om ViktVäktarna
    ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Presskontakt

    Karin Nileskog

    Karin Nileskog

    Kost & Utbildningsansvarig Kost & Utbildning 076-7826162

    Relaterat innehåll

    Om ViktVäktarna

    ViktVäktarna, internationellt kallat WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    ViktVäktarna
    Hyllie Boulevard 17
    215 32 Malmö
    Sweden