Gå direkt till innehåll
Nära var fjärde nykter på nyårsafton

Pressmeddelande -

Nära var fjärde nykter på nyårsafton

23 procent av svenskarna planerar en vit nyårsafton i år, det visar en färsk undersökning från WW ViktVäktarna/Sifo. Det är framförallt unga och kvinnor som väljer bort alkoholen på årets sista dag. 70 procent av männen mot 63 procent av kvinnorna kommer dricka – och dessutom gärna starksprit.

När WW ViktVäktarna låter Sifo fråga svenska folket om och vad de planerar att dricka för alkoholhaltiga drycker på nyårsafton framkommer att 23 procent inte tänker dricka alkohol alls. Fler kvinnor (26%) än män (21%) svarar så. Intressant nog är det också betydligt fler unga än äldre som firar nyktert: 27 procent bland de som är 16–34 väljer ett nyktert nyår jämfört med 24 procent av de som är 35–55 år och 20 procent av de som är 56–79 år.

- Under rådande omständigheter känns det positivt att så många väljer att fira ett vitt nyår. Det är självklart inget fel i att fira in det nya året med lite bubbel eller annan alkohol man uppskattar, men i år mer än någonsin förr gäller det att göra det med stor försiktighet för att inte riskera sin egen eller andras hälsa, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Bland de som kommer att dricka alkohol så föredrar flest att skåla i champagne (44%), vin (40%) och öl (24%). Betydligt fler män (40%) än kvinnor (8%) väljer att dricka öl. Det är också väldigt många fler män som väljer att dricka starksprit på nyårsafton: 15 procent av männen mot 3 procent av kvinnorna kommer att dricka nubbe/shot och 16 procent av männen mot 9 procent av kvinnorna kommer att hälla upp en drink eller två.

Från undersökningen:
Kommer du att dricka alkohol på nyårsafton?

Alla Män Kvinnor
Ja, vin 40% 39% 41%
Ja, champagne 44% 45% 43%
Ja, öl 24% 40% 8%
Ja, nubbe/shot 9% 15% 3%
Ja, cider 5% 5% 6%
Ja, drinkar 13% 16% 9%
Ja, annat 2% 3% 2%
Nej, jag kommer inte dricka alkohol 23% 21% 26%
Vet ej 10% 9% 11%
Ja - någon form av alkohol

Bas 

67%

1 225

70%

620

63%

605


Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16-19 december 2020. Totalt intervjuades 1225 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Ämnen


WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö