Gå direkt till innehåll
Nära var femte svensk är flexitarian

Pressmeddelande -

Nära var femte svensk är flexitarian

Allt fler svenskar väljer att äta mindre kött, det visar en färsk Sifo-undersökning beställd av WW ViktVäktarna. 38 procent har minskat sin konsumtion i någon grad, vilket är tre procentenheter högre än en Sifo-undersökning som gjordes av WW ViktVäktarna i augusti 2020.

Betydligt fler kvinnor (47%) än män (30%) väljer att byta ut proteinkällan. Siffran är också högre bland unga i åldern 16–34 år (46%) än i den äldre åldersgruppen 56–79 år (31%). Den minskade köttrenden syns även i Jordbruksverkets statistik*. I Sverige har den genomsnittliga årskonsumtionen av kött minskat från 88,4 kilo per person 2016 till 78,6 kilo 2020.

En av fem svenskar är flexitarianer
När det kommer till frågan om vilken vego-profil som stämmer in bäst svarar 17 procent flexitarian, det vill säga att man föredrar en kost som till största del består av grönt men som har små inslag av kött. Även här skiljer sig svaren bland könen. Fler kvinnor (23%) än män (12%) identifierar sig som flexitarianer.

– Att allt fler svenskar väljer en flexitarisk kost är väldigt positivt eftersom det är en livsstil som gynnar både hälsan och miljön. Samtidigt är det en tillåtande kosthållning och det är det som gör den hållbar; den som sätter för strikta förbud håller sällan eller aldrig ut i längden, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW Viktväktarna.

Från undersökningen

Utesluter du till någon grad kött ur din kost?
Ja 38%
Nej 59%
Vet ej 3%
Bas 1 082

Vilken av följande vego-profiler stämmer bäst in på dig?
Flexitarian 17%
Pesketarian 5%
Lakto-ovo-vegetarian 2%
Vegan 1%
Lakto-vegetarian 1%

Inget av ovan/vet ej 74%
Bas 1 082

*Länk till Jordbruksverkets statistik

Kontakt
Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62  
Ulrika Ennen, vd på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74  

Om undersökningen  
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 11–15 mars 2021. Totalt intervjuades 1082 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

Ämnen


WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Relaterade nyheter

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö