Följ WW ViktVäktarna

Karantän och mer fritid får svenskarna att dricka mer

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2020 07:00 CEST

15 procent av svenskarna har ökat sin alkoholkonsumtion det senaste halvåret, det visar en ny undersökning från Sifo/WW ViktVäktarna. Sommarvädret är den främsta anledningen – men många av de som druckit mer än de brukar uppger också ökad fritid och mer tid hemma eller i karantän som bidragande faktorer.

När WW ViktVäktarna lät Sifo undersöka hur svenskarnas alkoholkonsumtion sett ut de senaste sex månaderna visar det sig att 15 procent har druckit mer än de brukar. Bland dem som druckit mer det senaste halvåret svarar 49 procent det berott på sommarvädret, 44 procent menar att det varit på grund av ledighet/mer fritid och 31 procent uppgav att den ökade alkoholkonsumtionen är en konsekvens av att de tillbringat mer tid i hemmet eller i karantän.

Det är främst den yngsta åldersgruppen (16-34 år) och den äldsta åldersgruppen (56-79 år) som har druckit mer eftersom de tillbringat mer tid i hemmet eller varit i karantän. 35 procent av de yngre och 36 procent av de äldre, jämfört med 23 procent av de som är mellan 35-55 år. 

– Att svenskarnas alkoholintag ökar under sommaren är inget nytt – men nu kan vi också konstatera att mer tid hemma gör att fler dricker mer. Vi befinner oss i en väldigt speciell situation just nu vilket gör det viktigare än någonsin att stanna upp och reflektera över våra vanor för att hitta balansen, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Undersökningen visar vidare att tristess (11 %) och stress (10 %) har varit bidragande faktorer till konsumtionen. Nio procent uppger att nedstämdhet har lett till mer alkohol och fem procent har druckit mer på grund av oro. Det är något fler män än kvinnor som uppgett att de druckit mer för att de varit nedstämda: 11 procent av männen jämfört med 7 procent av kvinnorna.

15 procent av svenskarna har ökat sitt alkoholintag det senaste halvåret. Här är anledningarna:

På grund sommarvädret 49%
På grund av ledighet/mer fritid 44%
På grund av karantän/mer tid hemma 31%
På grund av tristess 11%
På grund av stress 10%
På grund av nedstämdhet 9%
På grund av oro 5%
Annat 13%
Vet ej 3%

Kontakt
Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62
Ulrika Ennen, VD på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20-24 augusti 2020. Totalt intervjuades 1062 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se