Gå direkt till innehåll
Kaffe är en överlägsen vinnare när det kommer till svenskarnas val av koffeinhaltiga drycker.
Kaffe är en överlägsen vinnare när det kommer till svenskarnas val av koffeinhaltiga drycker.

Pressmeddelande -

En av fem dricker 20 eller fler koppar kaffe i veckan

Kaffe är en överlägsen vinnare när det kommer till svenskarnas val av koffeinhaltiga drycker. Därtill uppger en av fem att de konsumerar fler än 20 koppar per vecka, det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av WW ViktVäktarna. Undersökningen visar vidare att män och medelålders dricker mer kaffe än kvinnor och unga.

När WW ViktVäktarna låter Sifo undersöka vilka och hur mycket av olika koffeinhaltiga drycker svenskarna dricker visar resultatet att kaffe är den i särklass mest populära koffeindrycken - 80 procent av svenskarna konsumerar minst en kopp varje vecka och var femte dricker fler än 20 koppar per vecka. Samtidigt skiljer sig siffrorna mellan könen och åldersgrupperna. Fler män (23%) än kvinnor (18%) och fler i åldersgruppen 35–55 år (25%) än de i åldersgruppen 16–34 år (14%) svarar att de dricker fler än 20 koppar per vecka.

Svart te mer populärt bland äldre
Många svenskar uppskattar också en värmande kopp svart te. Drygt varannan (55%) konsumerar drycken varje vecka och 25 procent dricker sex eller fler koppar i veckan. Även här skiljer sig svaren mellan könen då fler kvinnor (60%) än män (51%) dricker minst en kopp te varje vecka. Flest tedrickare finns i åldersgruppen 56–79 år (61%).

Energidrycker – koffeinalternativet som lockar yngre
Minst populär är energidrycken – bara 11 procent uppger att de konsumerar drycken varje vecka. Här finns dock en signifikant skillnad mellan könen. Mer än dubbelt så många män (15%) som kvinnor (6%) föredrar energidrycker. Det är även tydligt att koffeindrycker främst lockar yngre: 22 procent i åldersgruppen 16–34 år dricker energidrycker varje vecka jämfört med bara 1 procent i åldersgruppen 56–79 år.

En annan klassiker i koffeinsammanhang är coladrycker. Drygt en av fyra svenskar (28%) dricker minst en burk cola varje vecka. Även här konsumerar fler män (36%) än kvinnor (21%) drycken varje vecka.

– Koffeindrycker är som allt annat. Njut av dem, men gör det med lite eftertanke. Överkonsumtion av koffein kan leda till biverkningar som sömnsvårigheter, huvudvärk och illamående – då är det bra att varva med mer naturliga energishots eller att försöka få energi genom att röra på sig mer, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

    Kontakt   
    Karin Nileskog,  kostexpert på WW ViktVäktarna, karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62   
    Ulrika  Ennen, vd på WW ViktVäktarna,  ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74  

    Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 januari-2 februari 2022. Totalt intervjuades 1055 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

    Om WW ViktVäktarna    
    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, tidigare Weight Watchers, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.ViktVäktarna.se  

    Ämnen

    Kategorier


    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    Presskontakt

    Karin Nileskog

    Karin Nileskog

    Kost & Utbildningsansvarig Kost & Utbildning 076-7826162

    Relaterat innehåll

    Om ViktVäktarna

    ViktVäktarna, internationellt kallat WW WeightWatchers, är ett globalt hälso- och techbolag med människan i centrum och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. I nästan sex decennier har vi inspirerat miljontals människor till hälsosamma vanor. Med hjälp av våra verktyg, expertcoacher och community, följer medlemmarna vårt hållbara, vetenskapligt grundade program fokuserat på viktminskning och inspireras till goda matvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    ViktVäktarna
    Hyllie Boulevard 17
    215 32 Malmö
    Sweden