Gå direkt till innehåll
Tre av fyra anser att det är socialt accepterat att välja bort alkohol
Tre av fyra anser att det är socialt accepterat att välja bort alkohol

Pressmeddelande -

7 av 10: det är okej att säga nej till alkohol

Var tredje svensk – främst de yngre – uppger att de dricker mindre alkohol idag än för tre år sedan, det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna. Tre av fyra anser att det är socialt accepterat att välja bort alkohol. 

En undersökning som ViktVäktarna låtit Sifo genomföra visar att 33 procent av svenskarna dricker mindre idag än för tre år sedan. Trenden är tydligast bland de yngre; 37 procent i åldern 15-34 år uppger detta jämfört med 22 procent av de som är 56-79 år. Var tionde svensk dricker mer nu än för tre år sedan och för nära hälften (47 procent) är alkoholvanorna oförändrade.

Oavsett om man dricker alkohol eller inte så anser 7 av 10 (72 procent) att det idag är socialt accepterat att välja bort alkoholen.

– Det är inte längre samma ögonbrynshöjare, när någon tackar nej till alkohol. Idag är det status att leva hälsosamt – och eftersom vi vet att alkohol kan leda till allt från höga blodfetter och högt blodtryck till övervikt och skador på lever och hjärta så är det inte en särskilt konstig uppoffring när någon ser över sina hälsovanor, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

Och det är just av hälsoskäl som flest tackar nej till alkoholen. På frågan varför man dricker mindre svarar flest (22 procent) att det är av hälsoskäl – trots att det är väldigt få som tycker att de drack för mycket innan. Det är framför allt männen som dragit ner på alkoholkonsumtionen för hälsans skull: 26 procent av männen uppger detta jämfört med 17 procent av kvinnorna. Knappt en av tio har börjat dricka mindre på grund av att de påverkas negativt av alkohol.

Kontakt:

Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 19–21 januari 2017. Totalt intervjuades 1229 personer i åldern 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Om ViktVäktarna:

I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Programmet Mat & Motion med SmartPoints bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se

Ämnen

Taggar


I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Programmet Mat & Motion med SmartPoints bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se

Relaterat material

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö