Gå direkt till innehåll
2 av 5 äter middag framför TV:n eller datorn
2 av 5 äter middag framför TV:n eller datorn

Pressmeddelande -

2 av 5 äter middag framför TV:n eller datorn

Glöm ”mindful eating”: 43 procent av svenskarna äter middag framför TV:n- eller dataskärmen, ensam eller med dem de bor med. Det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna.

Drygt två av fem svenskar intar sina kvällsmåltider framför en skärm, TV eller dator, det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna. Det är framförallt unga, de som är mellan 15-35 år, som är dåliga på mindful eating. Nära fyra av fem (72 procent) i den här åldersgruppen äter middag framför TV:n eller datorn jämfört med bara var femte 56–79-åring.

- Visst kan det vara mysigt att inta middagen i soffan framför en bra TV-serie. Men när man äter framför en skärm fokuserar hjärnan på programmet man tittar på och då är det svårare att känna mättnadskänslan. Det gör dels att män äter onödigt mycket, dels att man går miste om själva njutningen, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna

Från undersökningen
24 % intar vanligtvis sina middagar framför TV:n/datorn tillsammans med den/dem de bor med
19 % äter vanligtvis middag framför TV:n/datorn ensamma
72 % av de som är 15-34 år äter middag framför TV:n/datorn
22 % av de som är 56-79 år äter middag framför TV:n/datorn

Kontakt:
Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–29 maj 2016. Totalt intervjuades 1056 personer i ålder 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Ämnen

Taggar


I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Programmet Mat & Motion med SmartPoints bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se

Relaterat material

Relaterade nyheter

Om WW ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna
Hyllie Boulevard 17
215 32 Malmö