Gå direkt till innehåll
Fem knep för bättre sömn

Blogginlägg -

Fem knep för bättre sömn

Nästan tre av fem svenskar sover mindre än de rekommenderade åtta timmarna per natt, det visar en Sifo-undersökning vi nyligen lät göra. Undersökningen visar också att stress och oro är en vanlig orsak till att svenskarna inte sover mer.

Även om många klarar av sin vardag på ganska lite sömn är det viktigt för den långsiktiga hälsan att sova tillräckligt. Sömn är avgörande för att kroppen och hjärnan ska återhämta sig och kan dessutom minska risken för sjukdomar som förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdomar och depression.

Om du är en av dem som har svårt att sova tillräckligt på grund av stress eller oro är det viktigaste rådet att försöka ta reda på varför du är stressad. Kanske behöver du få professionell hjälp att hantera din vardagssituation och hur du mår? Utöver det finns några saker du kan försöka, för att komma ner i varv och förbättra din sömn:

1. Vistas i dagsljus
Vår kroppslocka ställs in utefter dagsljuset – så om du vill somna enklare eller tidigare på kvällen är det viktigt att du får dagsljus under dagen. Försök att ta dig ut på en lunchpromenad varje dag. Detta är särskilt viktigt under vintern i Sverige, då det är mörkt en längre tid av dygnet och extra svårt för kroppen att känna av när det är läggdags.

2. Motionera
Motionärer sover bättre än de som inte tränar. Rör på dig regelbundet, vare sig det är en rask promenad eller ett pass på gymmet så bidrar motion i alla dess former till god sömn.

3. Var regelbunden
Vår kroppsklocka mår allra bäst av regelbundenhet. Genom att gå och lägga dig och stiga upp på ungefär samma tid varje dag hjälper du kroppsklockan. Då går det också fortare att somna.

4. Undvik ljus och skärmtid när det är läggdags
Ljus och skärmtid är några av de största bovarna när det kommer till att somna eller somna om. Därför bör du sänka ljusstyrkan på din telefon och försöka att inte skrolla på telefonen eller sitta vid datorn när det är en halvtimme kvar till läggdags. Om du vaknar på natten och inte kan sova eller behöver gå på toaletten bör du också undvika att tända lampan eller titta på mobilskärmen.

5. Prova meditation och andningsövningar
Stress och oro kan enkelt ta över våra tankar och göra det svårt att somna. Med hjälp av meditation kan man styra bort tankarna kopplat till stress och i stället uppnå ett tillstånd av stillhet, lugn och avslappning. Yoga och mindfulness är några exempel på meditationsmetoder som du kan prova. Det finns också många djupandningsövningar som hjälper kroppen att slappna av.

    Ämnen

    Taggar

    Relaterat material

    Relaterade nyheter

    Om WW ViktVäktarna

    WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

    WW ViktVäktarna
    Hyllie Boulevard 17
    215 32 Malmö