Följ WW ViktVäktarna

Surströmming toppar svenskarnas avskylista

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2019 07:00 CEST

Surströmming

Torsdagen den 15 augusti är det dags för surströmmingspremiär. Surströmming är en omtalad svensk specialitet som också toppar svenskarnas lista på vad de aldrig skulle äta. Sniglar och aladåb kommer på andra respektive tredje plats. 

Surströmming är en vedertagen svensk klassiker, som främst tillverkas längs Höga kusten. Men åsikterna om den fermenterade fisken skiljer sig markant – vissa älskar den och andra mår illa av bara tanken. Nu är det dags att öppna burkarna igen, det är nämligen surströmmingspremiär den 15 augusti.

Enligt en färsk Sifo-undersökning som WW ViktVäktarna har låtit göra är surströmming den mat som flest svenskar (60%) aldrig skulle kunna tänka sig att äta. Därefter kommer sniglar (55%) och aladåb (49%).

– Mattraditioner som exempelvis surströmming, aladåb eller lutfisk kan kännas omoderna för många att äta idag. Det är samtidigt roligt att bli påmind om favoriterna från förr genom olika högtider och premiärer, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Undersökningen visar också att åsikterna om vilket livsmedel som är minst omtyckt skiljer sig stort beroende på var i landet man bor. I övre och mellersta Norrland svarar endast 42 procent att de aldrig skulle kunna tänka sig att äta surströmming, jämfört med exempelvis 69 procent i Västsverige. I Norrland är istället sniglar minst populära följt av aladåb och lutfisk.

Från undersökningen

Vad skulle du aldrig äta idag? 

Surströmming 60%
Sniglar 55%
Aladåb 49%
Bananpizza 42%
Ostron 42%
Lever 41%
Lutfisk 40%
Blodpudding 28%
Bruna bönor 22%
Ansjovis 21%
Tonfisk på burk 21%
Kalles Kaviar 19%
Mögelost 17%
Kålpudding 17%
Sill 16%
Falukorv 11%
Bacon 9%
Smörgåstårta 7%
Annat 6%
Vet ej 6%

Bas 1 095

Kontakt:
Karin Nileskog, kostansvarig på WW ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på WW WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.