Följ WW ViktVäktarna

Sifo: Specialkost gör middagsbjudningar svårare

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2019 10:00 CET

Drygt varannan svensk tycker att det har blivit svårare att bjuda på middag på grund av olika specialdieter, det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av WW ViktVäktarna. Att det däremot skulle vara svårare att själv gå på middag på grund av den egna specialkosten håller knappt någon med om.

Vegan, vegetarian, flexitarian, glutenfri, laktosfri…. Anledningarna till selektivt ätande är många och sällan har butiker och restauranger behövt ta så stor hänsyn till svenskarnas specialkost som nu.

Men frågan är om specialkosten behöver vara ett så stort hinder vid en middagsbjudning som man kanske kan tro.

När WW ViktVäktarna låter Sifo undersöka hur många svenskar som upplever att specialdieter gjort det svårare att bjuda på middag i dag jämfört med för tre år svarar drygt varannan (52 %) att de håller med. Däremot anser knappt var tionde (9 %) att den egna dieten eller specialkosten gör det svårare att bli bjuden på middag.

– Det här visar att vi kanske inte måste slå knut på oss själva för att tillmötesgå precis alla önskemål. Självklart ska du undvika nötter i maten om någon av gästerna är allergisk – men relativt ofta är specialkosten ett eget val där man antingen gör ett undantag när man är bortbjuden eller helt enkelt äter av det man kan, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Från undersökningen
Hur väl instämmer du i följande påstående? Svenskarnas olika dieter och specialkost gör det svårare att bjuda på middag idag än för tre år sedan.

Instämmer helt 18 %
Instämmer delvis 34 %
Varken eller 16 %
Instämmer inte riktigt 8 %
Instämmer inte alls 18 %
Vet ej 6 %

Bas 1095

Hur väl instämmer du i följande påstående? Min egen diet och specialkost gör det svårare att gå på middag idag än för tre år sedan.

Instämmer helt 3 %
Instämmer delvis 6 %
Varken eller 10 %
Instämmer inte riktigt 6 %
Instämmer inte alls 72 %
Vet ej 3 %

Bas 1095

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.