Följ WW ViktVäktarna

Få lyssnar på Livsmedelsverkets rekommendationer

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2018 13:59 CEST

Vem har störst påverkan på dina kostvanor? Den frågan lät ViktVäktarna Sifo fråga svenskarna. De flesta – drygt var fjärde – svarade familjen. Därefter är det tiden som styr det vi väljer att äta (21%). Bara tre procent av svenskarna uppger att Livsmedelsverkets rekommendationer har inverkan på vad vi stoppar i oss. 

När ViktVäktarna genom Sifo frågar svenskarna vem eller vad som har störst påverkan på deras kostvanor svarar drygt var fjärde familjen, på andra plats kommer tiden (21%), följt av forskning (12%). Livsmedelsverkets påverkan är däremot i princip obefintlig; endast tre procent uppger att rekommendationerna från Livsmedelsverket skulle ha en inverkan på vad de väljer att äta.

– Att familjen är inflytelserik när det kommer till våra matvanor är ingenting som förvånar. Däremot är det synd att inte fler håller koll på livsmedelsverkets rekommendationer med tanke på att det är en bra objektiv källa. Ett tips är att kika in på deras hemsida då och då för att hålla sig à jour med de senaste rönen, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

Många fler i den äldre åldersgruppen mellan 56-70 år svarar att familjen har störst inverkan på kostvanorna (33%) om man jämför med den yngre målgruppen som är mellan 16-34 år (22%). I den yngre åldersgruppen är det betydligt fler som påverkas av tiden; 29 procent mot 9 procent i den äldre åldersgruppen.

Tittar man på hur kvinnor vs män resonerar så är det fler män (33%) än kvinnor (22%) som uppger att familjen är mest inflytelserik. Något fler kvinnor (12%) än män (5%) anser att ekonomin har påverkan på vad man stoppar i sig.

Från undersökningen:
Vem eller vad har störst påverkan på dina kostvanor?

Familjen 27%
Vänner 4%
Ekonomin 8%
Forskning 12%
Tiden 21%
Tidningar 2%
TV 1%
Livsmedelsverkets rekommendationer 3%
Annat 13%
Vet ej 11%
Bas 1 205

Kontakt:
Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 oktober–1 november 2017. Totalt intervjuades 1205 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

ViktVäktarna, internationellt kallat Weight Watchers, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil som omfattar nyttig mat, fysiska aktiviteter och ett positivt sätt att tänka. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://news.viktvaktarna.se/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.