Följ ViktVäktarna AB

Så kompenserar du decemberstressen med egentid

Blogginlägg   •  Dec 01, 2016 10:08 CET

Idag går vi in i december, en månad som för många är den mest kaotiska på året. På arbetsfronten ska fjärde kvartalet stängas, på föräldrafronten ska julmarknader och luciatåg genomföras och på hemmafronten skall klappar och julmat inhandlas och tillagas. Däremellan riskerar många dessutom att bli sängliggande i feber och förkylning.

Belöningen kommer visserligen, den 24 december då allt är klart och vi kan andas ut i soffan med en varm glögg och släkten nära. Men vägen dit kan vara tärande – och därför är det extra viktigt nu i december att stanna upp mellan varven och stänga av omvärlden en stund. Att trots stressen prioritera tid för sig själv, utan att bli störd och utan några ”måsten”.

Ni som följer oss på ViktVäktarna vet att vi regelbundet genomför Sifo-undersökningar för att ta tempen på svenskarnas levnadssätt och inställning till olika hälsofrågor. Den senaste visade att drygt var tionde svensk – 15 procent – upplever att de får alldeles för lite tid för sig själva. Känslan är särskilt stor bland kvinnor.

Det finns ingen expert som kan säga exakt hur man ska göra för att säkra sin egentid, vi lever alla olika liv och vi har alla olika förutsättningar. Däremot kan vi inspirera varandra! Här kommer våra tips – vilka har du?

  1. Planera in tid för dig själv – och meddela familjen. Familjekalendern är säkert redan extra full med klotter inför december. Lägg till några fler noteringar i varje vecka: ta ett bad, sova middag, promenera med hunden... Förklara för familjen att du vill och behöver prioritera också de stunderna.
  2. Ta en promenad på lunchen, ensam. Tacka nej till sällskap och ge dig ut på en promenad på egen hand under lunchen. Skippa all underhållning i lurarna som kräver din koncentration. Titta på omgivningen. Låt tankarna vandra iväg dit de vill.
  3. Meditera. Det finns flera bra appar som hjälper dig att komma igång med enkla meditationsövningar hemma. Några minuter varje dag kan göra all skillnad i världen för din inre stress.
  4. Köp en ny bok. Se till att du har en riktigt bra bok att avsluta varje dag med, så att du tvingar tankarna bort från din egen verklighet en stund innan du somnar.
  5. Gå upp – och gå och lägg dig – tidigare än du brukar. Ställ morgonlarmet på en halvtimme tidigare än du brukar. Genom att starta dagen i lugn och ro står du bättre rustad för stress sedan. Unna dig lyxen av en längre morgondusch, en extra kopp te, en pratstund med familjen innan alla måste iväg. Glöm bara inte att kompensera för den förlorade morgonsömnen genom att också lägga dig lite tidigare.

ViktVäktarna

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera