Följ WW ViktVäktarna

Därför tjänar du på att följa Livsmedelsverkets rekommendationer

Blogginlägg   •   Maj 09, 2019 10:28 CEST

Livsmedelsverket, Sveriges kontrollmyndighet på livsmedelsområdet, erbjuder oberoende och aktuell information om mat. För tre år sedan anpassade Livsmedelsverket den välkända tallriksmodellen till hur mycket och lite personer i fråga rör på sig. Tanken var god – men frågan är hur mycket nytta det gjorde. När WW ViktVäktarna i april i år lät Sifo fråga svenskarna om de rättar innehållet på tallriken efter sina motionsvanor svarar två av tre nej.

Även en tidigare undersökning - som WW ViktVäktarna lät Sifo genomföra förra året - vittnar om svenskarnas ointresse för Livsmedelsverkets råd. Då uppgav endast 3 procent att myndigheten hade inflytande på deras matvanor. De flesta – 27 procent – svarade istället att det är familjen som har störst påverkan.

I en tid då nätet svämmar över av dieter kan det vara dags att gå ”back to basics”. Här är tre anledningar till att fler borde lyssna till Livsmedelsverkets råd:

1) Pålitlig källa i en uppsjö av informella experter. Idag lider varannan svensk av fetma eller övervikt och det finns många olika dieter som grundar sig på ovetenskaplig grund. Livsmedelsverkets information och rekommendationer lutar sig emellertid alltid på vetenskap och du kan vara säker på att det är en tillförlitlig källa. 

2) Anpassade modeller utefter fysisk aktivitet. Att koppla ihop sina mat-och motionsvanor är en god idé oavsett om du är överviktig eller inte. Den som inte rör på sig behöver helt enkelt inte lika mycket energi som den med ett aktivt liv. Den anpassade tallriksmodellen som Livsmedelsverket tagit fram är skräddarsydd för hur mycket eller lite du rör på dig, vilket i sin tur verkar förebyggande för hälsoproblem.

3) Avstamp i NNR 2012. Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) har antagits som de officiella rekommendationer som används i Sverige. Livsmedelsverkets råd om bra matvanor har uppdaterats med utgångspunkt i NNR 2012. Dessa råd visar hur man kan äta för att få i sig den mängd vitaminer och mineraler, protein, fett och kolhydrater som rekommenderas i näringsrekommendationerna. 

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.