Följ ViktVäktarna AB

5 tips för smarta matval på krogen

Blogginlägg   •   Dec 01, 2017 15:19 CET

Var tredje svensk äter krog-och hämtmat till middag varje vecka. Trenden är tydligast bland yngre och den vanligaste anledningen till att man hellre köper hem mat än att laga själv är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Men för den som äter ute ofta är det svårt att ha koll på vad som egentligen tillförs kroppen. Restaurangmat innehåller ofta betydligt mer salt, socker och mättat fett än hemlagad mat och vi tenderar dessutom att äta större portioner än vi egentligen behöver eller skulle ha gjort hemma.

Här är 5 tips för smarta val inför och under krogbesöket:

1. Fundera på varför du äter ute. 
Det viktigaste är inte alltid att få en unik matupplevelse, ibland handlar krogbesöket mer om miljöombyte eller umgänge. Om sällskapet lockar mer än menyn så krävs kanske inte den gräddigaste pastan, flera glas vin och den mest generösa desserten för att besöket ska kännas fulländat

2. Välj varmt
Många upplever att varm mat mättar bättre än kall – och en rykande het Bouillabaisse kan kännas som en betydligt mindre ”hälsosam uppoffring” än exempelvis en bladsallad med tillbehör

3. Byt ut, plocka bort och lägg till
Små ändringar på tallriken gör all skillnad. Det kan handla om att byta ut den kaloririka dressingen mot lite olja och vinäger, pastan mot grönsaker eller gräddsåsen mot tomatsalsa. Fråga personalen efter hälsosamma alternativ. 

4. Kolla menyerna i förväg
Titta på menyn innan du kommer till restaurangen så att du vet vad du ska beställa. Det är samma resonemang som när du ska köpa något snabbt efter jobbet – skriv ner inköpen i förväg så minimerar du risken att spontantköpa onyttigheter du egentligen inte tänkt handla.

5. Prioritera det du verkligen vill äta
Vad på menyn vill du absolut ha – och vad kan du skippa utan att det känns som för stora uppoffringar? Såsen? Vinet? Dressingen? Desserten? Smör på brödet? Själva brödet? Fundera i förväg välj med omtanke. Det är de onödiga kalorierna, de som du ändå kanske inte njuter så mycket av, som du med fördel kan hoppa över.

Källa: ViktVäktarna

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera