Följ WW ViktVäktarna

4 tips från experten: Så får du en sundare relation till mat och motion

Blogginlägg   •   Mar 12, 2020 08:00 CET

Endast en av tre svenskar har ett helt sunt förhållande till mat och träning, enligt en ny Sifo-undersökning som vi har genomfört. Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, delar här med sig av fyra tips till dig som vill att förhållandet ska bli sundare.

Endast 34 procent av svenskarna har ett helt sunt förhållande till mat och nära var tionde svensk (9%) uppger tvärtom att deras förhållande till mat är direkt osunt. När det gäller förhållandet till träning uppger endast 29 procent att det är helt sunt. Det visar en Sifo-undersökning som vi har låtit genomföra.

Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna, delar med sig av sina bästa tips på hur du upprätthåller eller förbättrar relationen till både mat och träning.

  1. Reflektera över hur du talar till dig själv. Det är tyvärr vanligt att man är sin egen värsta kritiker, men tillåt inte dig själv att använda ord som sårar och får dig att tappa motivationen. Försök istället tala på samma sätt som du skulle tala till din bästa vän - på så sätt skapar vi en god självkänsla som speglar av sig i hur vi förhåller oss till olika saker.
  2. Handla istället för att tänka. När vi endast tänker att vi ska ändra på vissa beteenden eller bli mer hälsosamma är risken större att tankarna blir negativa istället för positiva, att bara tänka leder ju inte till någon förändring. När du tar istället börjar göra saker är sannolikheten väldigt stor att du kommer känna dig nöjd och positiv.
  3. Sätt upp realistiska mål. Har du mål inom kost och träning är det viktigt att de är nåbara. Om du sätter upp orealistiska mål riskerar du återigen att hamna i ett mönster där du ger dig själv kritik. Ett tips är även att sätta mål som du vet med dig att du kan nå inom en snar framtid. Och glöm inte att belöna dig själv varje gång du når ett av målen!
  4. Ta små steg mot förändring. Försök att inte göra omvälvande förändringar eller göra allt på en gång om du vill förändra ett beteende. Utgå istället från nuläget och addera några små steg i taget i den riktning du vill. Det kan exempelvis handla om att addera ett par kilometer till din dagliga promenad eller en extra grönsak på tallriken. Om du försöker göra omvälvande förändringar är risken större att din relation till mat och träning blir osund.

Lycka till, och glöm inte – var snäll mot dig själv!

/Karin Nileskog 

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.