Följ ViktVäktarna AB

​10 tillfällen när din kropp vill ha vatten framför saft och läsk.

Blogginlägg   •   Sep 22, 2016 10:00 CEST

Svenskarna får i sig 40 sockerbitar i veckan.

Genom Sifo har ViktVäktarna konstaterat att svenskarna får i sig 40 sockerbitar i veckan – bara i det vi dricker. Synd kan man tycka, när naturen bjuder oss på den mest hälsosamma måltidsdrycken av dem alla – alldeles gratis! Här är tio tillfällen då din kropp behöver vatten och inget annat.

1. När du känner dig törstig! Det kan tyckas självklart men törst är första stadiet av uttorkning och skall snabbt tas på allvar. Kom ihåg att det kan ta lite tid innan din mun registrerar och signalerar att din kropp behöver vatten.

2. När det är varmt. Under varma förhållanden kan vi förlora mer än dubbelt så mycket vätska än normalt.

3. När du känner dig orolig, rädd eller nervös. Då svettas du mer, se till att du har ett litet glas vatten till hands för livets små ombytligheter.

4. När du befinner dig i miljöer med luftkonditionering och centralvärme. Hud och hår torkas ut av torr luft, så drick alltid extra när du befinner dig i dessa artificiella miljöer.

5. När du flyger. Att flyga är också en miljö med ett slutet luftsystem, se till att du packar ner en extra flaska vatten när du ger dig ut på resa.

6. När du ska dricka alkohol. Det går åt mycket vatten när kroppen förbränner alkohol. Innan du går på fest så drick mycket vatten och glöm inte att dricka rejält innan du går och lägger dig. Då har du gjort dig själv en stor tjänst inför morgondagen.

7. När du känner dig trött, hängig, otålig eller får ont i huvudet.

8. När du är förkyld och har feber.Förutom att kompensera för vätskebristen hjälper vattnet kroppen att "skölja" ut det "onda".

9. När du äter mat som är salt. Saltet drar vätska från kroppens celler. Tänk på att dricka även efter måltiden för att undvika att bli törstig och trött.

10. När du känner hunger trots att du precis ätit. Vätskebrist kan ibland leda till att kroppen tror att man är hungrig eller sugen på någonting när man egentligen är törstig. Det är därför viktigt att fylla på med vatten ofta för att förhindra onödigt småätande eller intag av sockerhaltig dryck.

Källa: ViktVäktarna

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera